Pablo Software Solutions
 
Prądnice i Silniki z Magnesami Trwałymi
Copyright (c) 2013 by Komel All Rights reserved
Silniki z magnesami trwałymi                          Prądnice z magnesami trwałymi





1. SILNIKI DO POJAZDÓW I INNYCH ŚRODKÓW TRANSPORTU


Przebojem wchodzący na rynek - innowacyjny napęd elektryczny do łodzi. Niski pobór mocy, niewielka masa, cicha praca i co kluczowe - brak emisji spalin. Wszystkie te cechy idealnie opisują napęd przyjazny środowisku naturalnemu.
Serce napędu to wykonany w Instytucie KOMEL 3-fazowy bezszczotkowy silnik synchroniczny z magnesami trwałymi. Jego cechy to wysoka sprawność, korzystny stosunek mocy do ciężaru oraz niska prędkość obrotowa (1500 obr/min), która pozwala wyeliminować straty mocy w przekładni.

Poniżej przedstawiamy warianty silników elektrycznych:

















Każdy z napędów wyposażony jest w nabudowany na silniku falownik firmy Sevcon wraz z odpowiednio skonfigurowanym oprogramowaniem dedykowanym. Istnieje możliwość rozdzielenia silnika z falownikiem oraz ustalenie odpowiednich długości przewodów zasilających.
Do napędu można dodatkowo zamówić panel sterowniczy wraz z wiązką dedykowaną do danego modelu łodzi.

W skład panelu wchodzą następujące elementy:
- manetka z wyraźnym zerem,
- wyłącznik wraz z kluczykiem,
- przycisk start,
- dioda sygnalizacyjna,
- przełącznik trybu jazdy,
- wyświetlacz.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klienta dostarczamy również akumulatory litowo-polimerowe
w konfiguracji dostosowanej do potrzeb określonej łodzi/jachtu. 
Zaprojektujemy napęd wraz z urządzeniami dodatkowymi zgodnie z Państwa oczekiwaniami
i potrzebami. Zapraszamy do współpracy.

Budowa i charakterystyka silników

Silniki przeznaczone do zastosowania w napędach o regulowanej prędkości obrotowej, np.              w pojazdach elektrycznych, powinny cechować się wysoką sprawnością, dużą przeciążalnością momentem oraz szerokim zakresem regulacji prędkości obrotowej n.

Wymagania te spełniają silniki synchroniczne z magnesami trwałymi, zaprojektowane do pracy          z dwustrefową regulacją prędkości obrotowej.

W pierwszej strefie regulacji, w zakresie prędkości obrotowych od zera do prędkości bazowej nb, silnik pracuje przy stałym stosunku napięcia zasilania do częstotliwości U1 /f, czyli przy stałym strumieniu magnetycznym, a moment elektromagnetyczny T silnika jest w przybliżeniu liniowo zależny od prądu zasilania I1. Jest to obszar pracy ze stałym momentem.


Przy prędkości bazowej nb, napięcie na zaciskach silnika U1 osiąga wartość maksymalną U1max, jaką może wygenerować przekształtnik energoelektroniczny, zasilany np. z baterii akumulatorów.

Powyżej prędkości bazowej nb, silnik pracuje w drugiej strefie regulacji, w której zwiększenie prędkości obrotowej możliwe jest dzięki odpowiedniemu osłabianiu strumienia magnetycznego         w szczelinie powietrznej.

Przy stałej wartości prądu zasilania I1, moc mechaniczna Pm silnika jest stała w drugiej strefie regulacji prędkości obrotowej.

Zastosowanie silnika elektrycznego wraz z przekształtnikiem energoelektronicznym pozwala uzyskać:
- znaczące obniżenie kosztów przejazdu (licząc na 100 km) w stosunku do pojazdów spalinowych (przewidywany koszt przejechania 100 km nie powinien przekroczyć 5 zł, co jest równowartością mniej niż 1 litra paliwa);
- bezemisyjność pojazdu (cecha bardzo istotna w aglomeracjach miejskich);
- możliwość odzyskiwania energii hamowania;
- cichą, bezpieczną i niezawodną jazdę;
- identyczne lub lepsze niż obecne parametry trakcyjne pojazdów (większe przyśpieszenia, efektywniejsze hamowanie);
- mniejsze zużycie elementów układu hamulcowego (klocki i tarcze);
- nieporównywalnie wyższą sprawność przetwarzania energii w układzie napędowym (sprawność nawet najnowszego silnika spalinowego nie przekracza 45%, natomiast nowoczesny silnik elektryczny charakteryzuje się sprawnością przetwarzania energii elektrycznej na mechaniczną znacznie przekraczającą 90%).


Zobacz także

Charakterystyki elektromechaniczne silnika PMSM z dwustrefową regulacją prędkości obrotowej
Rozkład pola magnetycznego w silniku PMSM podczas pracy z osłabianiem pola

Mapa sprawności
Parametry techniczne silników standardowych
Silnik elektryczny zastosowany
w pojeździe Re-Volt (SAM)
Silnik elektryczny zastosowany
w pojeździe Elipsa
Silnik elektryczny zastosowany
w samochodzie Peugeot Partner
Silnik elektryczny zastosowany
w paralotni
Napęd jachtowy z wiązką oraz panelem sterowania
Typ silnika: SMwsK90S8 SMwsK90M8 SMwsK90L8  
Moc maksymalna [kW]: 4,5 9 16  
Moc znamionowa [kW]: 2,3 5 8  
Znamionowa prędkość obrotowa [obr/min]: 1500 1500 1500  
Napięcie baterii [V]: 48 48 96 24
Chłodzenie: własne powietrze własne powietrze własne powietrze własne powietrze
Masa silnika [kg]: 8 14 21  
Sieć Badawcza ŁUKASIEWICZ
Instytut Napędów i Maszyn  Elektrycznych
KOMEL